Fotvård

Här kommer ett inlägg med hur jag gör nu när jag fixar mina fötter, tidigare har jag inte använt badsalt och använt en hudlotion istället för fot lotion.

Först spolade jag upp ett fotbad med lite badsalt i, jag använder La Mer, Badsalt som jag köpte på Sense idag. Det är ett blått badsalt med doften ocean breeze.
Satt sen med fötterna i det i ca 15 minuter sen filade jag ordentligt med den grova sidan på en fotfil. Badade fötterna ca 2 minuter till och filade sen med den fina sidan på filen.
Sen blev det doppa fötterna några minuter till innan det blev dags att scruba med Peppermint Smoothing Pumice Foot Scrub från The Body Shop som jag fick i min kalender.
Sen fick fötterna bada i några minuter till, tas upp ur vattnet, torkas lite med en handduk och sen blev de insmorda med Peppermint Cooling Foot Lotion från The Body Shop som jag fick i kalendern idag.

Jag börjar med hett vatten, har hellre för varmt vatten och väntar ett tag med att doppa fötterna än att berjöa med lagon vamt så att det hinner bli för kallt innan jag är klar, vänjer mig hellre vid värmen då. Använder vanligt badsalt och inte fotsalt, det är ju i princip samma sak men badsaltet är billigare. Använder väldigt lite badsalt, rekommenderad mängd är två händer till ett fullt badkar så blir kanske en matsked i fotbadet. Så påsen med ett kilo som jag köpte idag kommer nog räcka ett tag.

Tycker verkligen om fotprodukterna jag använder, scruben funkar riktigt bra och är väldigt trevlig mot fötterna, väldigt bekvämt med pepparminten mot trötta fötter. Samma sak med fot krämen, trevlig konsistens och återfuktar bra. Även riktigt skön att ha på trötta fötter då den var svalkande, vilket självklart även var skönt direkt efter ett varmt fotbad.
I och med att jag gått på kryckor några dagar nu så har jag dessutom kunnat jämföra känslan mot ”normal” fot och trött fot.
Har inte testat The Body Shops Peppermint Reviving Leg Gel eller Peppermint Reviving Foot Soak än, men vill testa dem, men det blir väl någon gång som plånboken tillåter.

Kommer komma upp hur jag gör när jag ger mig själv en manikyr också, mest troligt på torsdag eller fredag då naglarna ska fixas inför Jul ska försöka att kanske ha med några bilder på produkter jag använder och de färdiga naglarna då.

Ciao

Lämna en kommentar