Macadamia Natural Oil Första intrycket

Här kommer nu en första intryck Recension av Macadamia Natural Oil Produkterna. Samt före och efter bilder.
Dessvärre var ju inte mitt hår så slitet, så jag frågade lite snällt och fick fästmannen att ställa upp som försökskanin. Så bilderna är på hans hår som är inte bara mer slitet än mitt, utan också längre.

De produkter jag testat hittills är;
Macadamia Rejuvenating Schampoo
Macadama Deep Repair Masque
Macadamia Moisturizing Rinse
Macadamia Nourishing Leave In Cream
Macadamia Healing Oil
Macadamia Reviving Curl Cream

På Jonas (Min Fästman) användes; Schampo, Inpackning, Balsam, Leave In och Olja

Så här såg Jonas hår ut innan.

  

Rutinen som gjordes på håret var
Rejuvenating Schampoo 2 gånger så man fick upp ett ordentligt lödder.
Efter att schampot sköljts ur lades Deep Repair Masque i, tillsatte även lite Healing Oil Treatment tillsammans med den för extra behandling.
Efter att masken suttit i 10 minuter och sen sköljts ur ordentligt så balsamerades håret med Moisturizing Rinse och sköljdes en gång till. Tyvärr glömde jag be honom skölja ur balsamet med kallt vatten sista sköljningen.
Det var delen av rutinen som var i duschen, efter duschen fick håret torka tills det var fuktigt och sen tillsattes Nourishing Leave In Cream och Healing Oil sen fick det torka helt innan det borstades ut.

Resultatet
  

Jag gjorde samma sak på mig själv, dock tog jag för mycket Noushiring Leave In Cream Och Healing Oil på mig själv så mitt hår såg lite fett ut, sköljde ur det med vatten, handukstorkade håret och lade i lite Reviving Curl Cream då mitt hår var härligt ruffsigt efter handduken.

Mitt första intryck av dessa produkter är att dem är helt underbara. Helt klart värt pengarna.
Moisturizing Rinse, Healing Oil Treatment, Healing Oil Spray, Nourishing Leave In Cream,  och Reviving Curl Cream Innehåller UV-skydd vilket jag tycker är ett stort Plus
Ett annat Plus är även att alla luktar otroligt gott. Litet minus med doften är att många skulle beskriva den som tjejig, vilket antagligen skulle avskräcka killar från att använda dessa produkter. Jag säger, om du är kille, strunta i om dina hårprodukter luktar tjej, brukar vara svårt att hitta bra schampo och balsam som inte luktar åt det feminina hållet. I allafall enligt min åsikt.
Ett stort Minus är att jag inte hittar någonstans om Healing Oil Treatment, Nourishing Leave In Cream eller Reviving Curl Cream innehåller värmeskydd. Vilket gör att jag tänker utgå från att dem inte gör det. Nu använder jag sällan varken värmestyling eller hårtork, men är ändå ett stort minus för mig.

Macadamia Rejuvenating Schampoo; Jag trodde att det skulle vara riktigt svårt att få upp ett lödder med det här schampot då sulfatfritt schampo ofta inte löddrar så mycket, men det var faktiskt riktigt lätt. Det blev ett härligt lödder och håret kändes otroligt rent efteråt. Däremot är det här mest troligt ett schampo jag kommer behöva använda balsam efter varje gång, då håret kändes som att det skulle tova sig lätt efter det här schampot. Det kan dock ha att göra med att det är ett annat schampo än jag brukar använda och att det kommer vänja sig.
Macadama Deep Repair Masque; Tog en liten klick på händerna och drog igenon mitt nyschamponerade hår, kände direkt hur håret blev mjukare och mer följsamt. Helt underbar inpackning som gjorde håret hur behagligt som helst. Väldigt dryg så den kommer att räcka länge.
Macadamia Moisturizing Rinse; I och med att jag bara använt det här balsamet följande en inpackning än så länge så kan jag inte skriva mycket om det. Ett rätt så drygt balsam, man behöver inte mycket alls. Däremot var det väldigt svårt att få ut ur flaskan.
Macadamia Nourishing Leave In Cream; Funkade riktigt bra, den tämjde friss otroligt bra på Jonas hår och lämnade håret mjukt och svagt doftande.
Macadamia Healing Oil; Har inte använt den här separat utan inpackningen eller Leave in krämen, så kan inte säga mycket om den här heller, annat än att det är en ganska tjock och dryg olja. Men jag utgår från att den hjälpte till att tämja frisset i Jonas hår. (I Macadamias beskrivning av den här produkten står det att den kan tillsättas i färgblandning när man ska färga håret för att ge låta färgen tränga djupare och även hjälpa håret att inte bli så torrt av färgning. Hade tänkt låta min naturliga färg växa ut men är lite sugen på att färga om för att testa detta)
Macadamia Reviving Curl Cream; Tog dessvärre Inga bilder på mitt hår efter att jag använt den här, men är åratal sedan jag var så nöjd med mitt självfall som när jag hade i den här. Det framhävdes på ett sätt jag aldrig lyckats med förut, och med lite ansträgning skulle jag kanske till och med lyckas få till lite lockar med den här, utan att använda locktång.

Men allt som allt är jag supernöjd med dessa produkter efter första användningen, och kommer fortsätta använda dem och sen göra en ny recension längre fram om hur dem är i det långa loppet. Kollade igenom ingredienserna och nästa alla produkterna innehåller silikoner. Silikoner lägger sig oftast som en hinna över hårstrået vilket gör att man brukar säga att hårstrået kvävs, men samtidigt så hjälper silikonerna till att hålla kvar fukt i hårstrået. Oftast är det så att silikoner är riktigt dåliga för håret om det är för mycket av dem eller att dem blandas med fel ämnen. Så om det här vore en budgetserie skulle jag varit mer skeptisk till det. Men då det är ett dyrare hårvårdsmärke så tycker jag att det får vara.
Balsamet är sulfatfritt, även fast ingrediensen ”Behentrimoniumi Methosulfate” kan luras, men detta är inte ett sulfatämne, (det är tillverkat från icke genetiskt modifierad rapsolja). ”Disodiumi Laureth Sulfosuccinate” som finns i schampot är inte heller sulfat.

Jag kommer även att komma med en första intrycket recension av No Tangle Pre Styler och Healing Oil Spray när jag testat dem.

3 svar till “Macadamia Natural Oil Första intrycket

  1. hej! Eftersom de innehåller silikon, kommer det ge upphov till silikonuppbyggnad eller är det inte så farligt? Rekomenderar du att man tar ett schampo med sulfater nån gång ibland för att få bort dessa?
    tack o kram på dig!

    • Jag har inte märkt av någon silikonuppbyggnad, men jag varvar faktiskt med ett mjällschampo som innehåller sulfater, så det kan ju vara därför. Men har inte märkt av något även när jag väntat ett tag med mjällschampot. Så jag skulle säga att det är upp till dig och ditt hår att avgöra hur ni reagerar på det.
      Jag bedömmer inte silikoner som så farliga. De täcker hårstrået och sluter in fukt. Vissa säger även att dem kan kväva hårstrået, men tror inte det är någon större fara på det i dem här produkterna.
      Jag är skeptisk mot silikoner i budgetprodukter eftersom om dem blandas med fel ämnen kan dem slita på håret. men oftast säger man att silikoner sliter trots att det är sulfaterna som tvättar ur dem som sliter.

      Jag har en mer utförlig recension på dessa produkter på min engelska blogg. Du hittar recensionen här http://hairmythoughts.wordpress.com/2012/11/12/macadamia-natural-oil-review/
      Är mer aktiv på den bloggen då jag har fler läsare där, så den svenska bloggen har försvunnit lite i mina inläggsplaneringar.

Lämna en kommentar